PERHATIAN!
jom ramai-ramai LIKE page Espiranza D'hearty :)
Espiranza D'hearty: think positive !! Espiranza D'hearty: think positive !!

22 April 2013

think positive !!

salam sejahtera..

harini tiba2 sy terdetik nak share dekat kawan-kawan something.. xtaw laa sbb apa.. harini je ada 2 org luahkan perasaan masing2.. satu sbb kerja,, satu lagi sbb family.. myb ramai kwn2 yg kenal sy tahu yg sy jenis xluahkan perasaan dekat org,, tp bila org luahkan masalah dekat sy,, secara tidak langsung sy muhasabah diri n bersyukur dgn apa yg ada.. ramai gak yg selalu ckp sy ni baik sgt.. tp jangan laa tinggi sgt pujian tu.. hehe.. mungkin sbb sy sentiasa berfikiran positif dgn apa saja yg berlaku.. rasanya kalau sy kongsi pon macam xlayak lak.. tp mungkin lepas ada yg baca entri ni akan berfikiran positif gak.. Alhamdullilah sgt..
nak tahu apa yg baik nya berfikiran positif ni bg sy..

  • melatih bersyukur..
ni bukan ayat islamik ke apa.. tp ni laa hakikat nya bila kita selalu berfikiran positif.. walaupun apa saja yg berlaku ats kita.. cuba pikir an org lain rasa lagi teruk dari kita rasa.. Alhamdulillah.

"Syukuri yang sedikit, Allah akan memberi yang banyak. Buat dulu yang termampu, Allah akan bantu apa yang kita tidak termampu. "

  • elak jadi seorg pemarah
sy seorang yg sangat xsuka kena marah dan semetinya sy akan elak utk marah org.. sbb bagi saya marah tu bukannya jalan penyelesaian.. dan sifat marah tu juga bukan laa lambang sesuatu yg baik.. bila dah mara macam macam perkataan yg xsepatutnya keluar.. sbb tu bagi sy bukan lambang yg baik.. so cara nak elak kita jadi org yg pemarah adalah berfikiran positif.. "aku xsuka kena marah,kenapa aku nak marah org..." ni laa ayat yg sy salu gunakan.. selagi boleh berbincang..bincanglah.

"Orang yang hebat tidak akan melenting apabila dicaci, ia akan terus tersenyum, bersabar dan mendoakan yang baik-baik."

  • elakkan mencarut
apabila kita dapat latih diri kta d jadi seorang yg bukan pemarah,, secara automatik juga kita akan latih dri kita dari ckp perkara yg xsepatutnya..betulkan..? dan kita akan akan berfikir balik sebelum berkata-kata.. lagilah sy ni seorang perempuan.. byk batasan yg perlu dijaga.. lebih baik diamkan dari kita ckp perkara yg xsepatutnya..


“Tiga perkara dapat mengeruhkan kehidupan: penguasa zalim, jiran yang buruk, dan perempuan mencarut."

  • tidak dengki/cemburu
cemburu tu boleh je,, asalkan tak melahirkan perasaan iri hati.. kalau kita berfikiran poitif sepatutnya perasaan iri hati tu xtimbulkan sbb segala ujian dan rezeki tu dtgnya dari Allah.. 

"Orang yang paling bahagia ialah mereka yang merasa bahagia melihat orang lain bahagia."

"Penyakit "Iri Hati" hanyalah milik mereka yang tidak menghargai kelebihan yang ada pada dirinya malah dengki dengan kelebihan orang lain."

  • tidak putus asa
segala sesuatu dtgnya dari Allah.. kita tahu tu,,tp kdg2 kita selalu nak salahkan takdir yg berlaku,..knp yer? sbb kita buruk sangka dgn Allah..sy paling xsuka bila ada org ckp,, aku bodoh,, ak xpandai mcm kau.. tolong jangan berputus asa jika kita xdpt sesuatu yg belum kita dpt.

"Usaha hak kita, tetapi kejayaan ALLAH yang kurniakan.."

  • tidak suka menuduh/ kepercayaan
mungkin ni point last dari saya,, iaitu dgn berfikiran positif ni kita dapat elakkan tabiat suka menuduh.. secara jujur,, siapa yg suka kena tuduh walhal kita xlakukan pon.. lagi2 bagi sesebuah perhubungan tu..

"Walaupun kita TAK suka pada seseorang , jangan MUDAH mengata ORANG ITU dengan perkataan TAK BAIK ia akan MENCERMINKAN pada diri kita sendiri . "



mutiara kata akhir dari sy :

"Semua orang ada masalah.Kadang-kadang kita lihat mereka "OKAY",sebernanya mereka sangat kuat menutup kesedihan dan berusaha menikmati hidup... berprasangka baiklah!!"


Kalau Anda Suka Like laa :)

0 budak comel :