PERHATIAN!
jom ramai-ramai LIKE page Espiranza D'hearty :)
Espiranza D'hearty: kwen muda?! Espiranza D'hearty: kwen muda?!

19 June 2012

kwen muda?!

::assalamualaikum::
salam sejahtera

haa,,hye kwn2.. lme xconteng2 aw..hehe.. bace entry tu agk2 pe korg pikir an..opss,,bkn sy nak kawen yer..^_^.. xsmp ke tahap ny ag..hehe..tp sje nak kongsi pndangan sy jer,,sbb tgok kwn2 sy,,junior2 skolah dulu de yg kawen n bakal kawen pada usia muda..waa,,kdg2 rasa teruja gak...nak kawen!!gatai naa..tp mmg xdinafikan gak aw..haha..

oke2,,jgn duk layan sgt..t lain jd..sbnrnye sy pikir bgos ke x kawen awl ny??tolong jawab tolong jawab spe yg sudi...kih3.. dan sebenarnye hal ni pon banyak yg dah bincangkan xkira laa dlm ceramah2 agama ke..mcm2 laa.. ada bagus nye,,ade kurang nye..btul x.. sbb kawen tu bukan perkara main2..


tp kawan2 yg kawen awal,,jgn lak pikir bukan2 yer..hal ini sy pkir utk diri sy sndri gak.. mana laa taw tbe2 pasangan sy ajak kawen awal an..hehe..so sy kne pikir perkara ny awal2. betul x???umur sy nak masuk 21,, agk- agk awal ke tu...isk.. bg sy masih awal untuk sy ke arah tu...

tapi sejujurnya saya dah buat pandangan sikit & alasan2 utk diri saya sendiri mengenai isu ini..sbb sy pon dah de pasangan..tp jodoh pertemuan an sume di tangan tuhan..hee.

1) kalau si dia betul2 serius nak kawin,,biarlah sama2 habis belajar dulu..
kalau mcm sy ngn pasangan yg sebaya penting tok pikir perkara ni sbb susah an kalau dua-dua masih belajar..dan kita bukan org senang.tp saya phm ramai jer kwn2 sy yg stdy dkat oversea sana kawen awl..tp tu lain cerita..mereka ada sbb nye.. keadaan kat sana yg jaoh tanpa mahram sgt b'bhya an..dan pelbagai sbb ag.


2) jangan terburu-buru,, pikir baik buruknya..
mmg ramai pasangan nak kawen awl atas alasan elak maksiat an..tp bg sy,, kte kena pkir gak pakai minum,, & tempat tinggal laa bagai..khidupan slepas kawen nnt an..mmg laa kite de mak ayah..tp sjauh mne kita nak susah an mereka..kalau kte yg nak kwen awl an..kalau pasangan mmg dah b'kerja alhamdullilah laa,, skit2 bole tnggung an..tp kalau belum or masih belajar,, elok laa klau de simpanan..ini pandangan sy laa..

3) bagi saya setahun..
haa,,klau pasangan sy nak kawen lpas stdy,,please tolong tgu jap jer..bg laa masa saya sthun utk kumpul duit..sbb sy lgsung xde pape simpanan... yg nak kawen kita berdua an..jadi kita laa sama2 kuar duit..walaupun si dia kata bole tanggung,,tp awk bukan anak org kaya bole tggung mcm tu je an..sy pon xnak laa jd xde hati n perut biarkan awk sorg2 je tanggung..xbermakne dlm stahun sy trus dpt byk duit,,tp sekurg- kurg nye sy de simpanan sndri..

4)target umur... 23 tahun.... hehe
bagi saya 21 masih lg muda & tidak matang dlm banyak hal..myb utk sy laa...haha..rse mcm bdak2 lg..22 plak dlm proses kumpl duit...23 or 24 laa bg sy xterlalu muda sgt.. time tu,,myb kita dah bole pkir baik bruk an..agpon kdg2 sy takot sbnrnye,,de kwn n kenalan sy kawen muda tp tempoh nye pendek jer.. bg sy xcukup matang salah satu alasan..ye x?? walaupun org selalu kata semua tu ketentuan dari ALLAh.tp nasib s'seorg tu boleh diubah oleh diri sndri...opss..

5)oooo,,, langkah bendul..
hmm,,yg ny mmg khas tok sy laa.. kalau boleh,,sy xnak langkah bendul akk sy.. sbb jarak umur yg jaoh ktorg ny..sy 21 tahun,, akk sy 27 tahun...sbb ape,,sy xnak laa dia malu..walaupun dia kata xkisa skali pon...tp mst akn ade mulut2 yg tanye soalan2 xsptutnye...hati sorg prempuan ny sgt snsitif...tp sy doa sgt dy cepat dapt jodoh...amin.

6) matang..
hmm,,matang ny bg sy ikut individu sndri..ade je yg umur dah 20++ ke ats tp xmatang an..jd kalau nak kawen tu,, matang dan bersedia serta phm perkara2 yg ptot dilakukan bila dah kawen nnt... myb de yg pasangan yg sama2 muda,,(mcm sy)..de gak yg laki2 nye dah b'usia n matang an.. tu xde mslah sgt kot...pandai2 jer an..isk3.. tp yg sama2 muda mcm sy ni laa kne matang kalu nak sgt kawen awl..siapa nak berlaku pape terhadap uma tangga nnt an..jd diri sndiri yg tetapkan nye..

7) belanja kawen.. (bajet yg cukup)
dr td kita asyik ckp psl sikap jer an..mcm mne lak dgn majlis kwen??. uhh,,klau tye sy mst laa ikut kemampuan an..ag2 kita yg muda ny..kalu kita tgok skrg, majlis kawen xde yg kecik2..betul x?? siap ade majlis tunang ag aw... tp ny mcm b'gantung pada pasangn kita jer,,.boleh plak erk..hehe. ye r,, klau psangn kita pon lbih kurg mcm kita,,stdy or xde keje yg tetap ag..baik buat yg simple2 jer.. mmg laa sume org nak hari b'sejarah dy meriah sume..tp ikot laa kmampuan kita an kwn2..elakkan laa wat pinjaman ke pe.. pinjaman PTPTN pon xlangsai ag an..hehe..bukan sy.kita buat laa apa yg pnting & wajib dlu...mcm nikah gantung ke...pandangan sy jer aw.. tp apa kata kita tgok contoh kat bawah ni haa..de ke duit nak wat majlis besar2 ny..


8) berbincang dgn org tua.
haa,,ni adalah perkara yg paling penting bagi sy...sbb ibu bapa tu adalah org t'penting an..lg2 ayah de lah wali kita nnt..apa-apa masalah or pendapat minta laa nasihat dr org yg lagi tua n b'pengalaman yer kawan2.. sbb nnt kalau mereka xsetuju mcm2 boleh berlaku aw..kita mst laa nak pastikan umah tangga nnt kekal bhagia..jd minta restu mak ayah..

9) banyakan membaca (research)
ny sbg info tambhan jer..myb kawan- kawan juga perlu m'cr maklumat-maklumat penting..& rasa2 ramai yg xtaw ag psl perkahwinan pe sume an..xpon slalu laa dgr ceramah2 xkisa laa,,skrg zaman dah moden..kat tv,youtube de mcm2 ceramah...klau bole,,kita mst laa taw batas2,, tanggungjwb yg perlu dilakukan..bahkan sesuai juga utk majlis kawen tu nnt,,cr laa sumber2 mengikut bajet yg cukup..byk bnde yg kita kne research aw...ingat tu kwn2 termasuk sy skali,, jgn amik mudah jer.


hmm,,agk2 cukup x pe yg sy kongsikan ni..mne taw kwn2 de byk ag pandangan an..boleh laa kita sama2 kongsi an..betul x... sbagai penambahan ilmu baru..apa salah nye..bg isteri2 muda tu meh laa share2 skali,,sy just bg pndangan an dr sudut org yg belum berkahwin ..hehe.. ok laa kwn2 hope suke entri ny k..salam.

tulus ikhlas:

Kalau Anda Suka Like laa :)

2 budak comel :